vrijdag 26 juli 2013

Donderdag 25 juli Praag

Na het ontbijt stap ik op de tram naar het centrum van Praag. Volgens een passagier van de tram kan ik beter twee haltes eerder uitstappen. Dat advies heb ik aangenomen. Als ik uitstap is de eerste indruk dat hier heel veel mooie gebouwen staan. Heel veel sierwerk aan en op de gevels, maar ook wat ik al eerder heb gezien dat de bovenkant van de gevels beschilderd zijn. Dit is echt bijzonder mooi. Ik loop een willekeurige straat in en kom  bij The Municipal House. Daar staat uiteraard een verkoper voor een concert met het Prague Mozart Chambre Orchestra. Of ik een kaartje wil kopen voor het concert vraagt de man. En als ik nou student ben zegt de man met een knipoog krijg ik korting. Dus ben ik nu vanzelf student. Het programma is wel aantrekkelijk met werken van J S Bach, Air on the G string, Xerxes van Handel, The Four seasons van Vivaldi en ga zo maar door. Ik weet nog niet of ik hier naar toe ga. Als ik een straat verder loop kan ik weer nar een concert en de volgende straat kan ik naar een opera en ga zo maar door. Het valt me wel op dat hier erg veel politie loopt met kogelwerende vesten aan, dat is toch wel bijzonder. Ik kijk mijn ogen uit naar al die super mooie bouwwerken. Om alles te willen zien heb ik echt wel een week nodig. De beroemde brug Most Karola is 520 meter lang en 10 meter breed. Op de pijlers staan 30 sculpturen gemaakt van zandsteen in barok stijl van 1683 tot 1714. Het is eigenlijk te veel om op te noemen wat ik hier allemaal zie. Het is zeker de moeite waard om hier nog eens naar toe te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten