zondag 7 juli 2013

Zaterdag 6 juli Nurnberg Snipperdag

Vanmorgen word ik om half zeven gewekt door vertrekkende vakantiegangers. Eerst dan maar een ontbijt met een koppie thee, daarna even opfrissen en tanden poetsen. Een praatje met de Deense buren en eh o ja ik moet mijn kleren nog wassen. Als ik in het waslokaal kom is er een Japanse vrouw die per ongeluk haar muntjes in de automaat van de droger doet i.p v. in de wasmachine. Even later komt ze terug met nieuwe munten, maar weet niet hoe de wasmachine werkt. Hier help ik haar mee. Als ik bij mijn tent zit komt ze langs lopen, ze stopt en brengt mij een appel als dank voor de hulp. Bij andere Deense buren mag ik mijn laptop opladen. Rond twaalf uur ga ik lopend naar het documentatiemuseum . Hier is de geschiedenis te zien over Adolf Hitler en de tweede wereld oorlog. Dit centrum is een colosseum zo inmens groot, het is groter dan een voetbalstadion. Het dak was zo geconstrueerd dat het een overspanning had van ruim 70 meter. Aan de buitenkant ziet het er heel imposant uit, hoog en massaal  Als ik het colosseum binnen loop ziet het er vervallen uit, het dak is intussen verdwenen. Het plein ervoor is tegenwoordig parkeerplaats voor de Nurnberg Messe. Dit is een soort RAI maar vele malen groter. In het museum krijg ik een apparaat mee waarmee ik de in het engels gesproken de route kan volgen. De meeste films, foto's maquettes en andere beelden spreken voor zich. Na ongeveer anderhalf uur heb ik het museum verlaten, het is heel interressant  maar ik kan het niet meer aanzien. Daarna  neem ik de bus en ga ik richting het centrum. Overal in de stad en ook dichtbij  de camping zijn kerkelijke bijeenkomsten. Op diverse plaatsen wordt muziek gemaakt, dit geeft wel een extra leuke sfeer. Er is hier zoveel te zien, daar mag ik nog een paar dagen voor uittrekken . Wat de architectuur betreft staan ook hier heel wat moderne gebouwen tot futuristische gebouwen. In het oude gedeelte staan bijzonder mooi gekonstrueerde gebouwen, waaronder kerkgebouwen maar ook huizen met zeer mooie versieringen. Met de metro gaan is ook een ervaring, zeker als je niet weet welke richting je op moet. Maar na wat vragen ga je vanzelf met de goeie trein. Nog even een paar gedetaileerde kaarten kopen, dan kan ik verder mijn route uitzetten. Morgen maak ik nog een tourtje door de stad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten